Νέα τιμολογιακή πολιτική στην αστική συγκοινωνία της Θεσσαλονίκης, από την 1η Ιανουαρίου του 2017 -μικρότερης απο την ισχύουσα σε Αθήνα και στα λοιπά ΚΤΕΛ της χώρας- προαναγγέλει με ανακοίνωσή της η διοίκηση του ΟΑΣΘ, δηλώνοντας παράλληλα έτοιμη να παρουσιάσει ένα ολοκληρωμένο και ρεαλιστικό σχέδιο οριστικής τακτοποίησης των εκατέρωθεν υποχρεώσεων και δικαιωμάτων (δημοσίου και εταιρείας), με στόχο έτσι να βρεθεί η χρυσή τομή μεταξύ των δύο πλευρών, να πληρωθούν τα δεδουλευμένα τους οι εργαζόμενοι στον οργανισμό και να αποκατασταθεί η "ηρεμία" στο νομό.
Στο πλαίσιο αυτό, η διοίκηση του ΟΑΣΘ, ζητά την άμεση εκκίνηση των εργασιών της μικτής ομάδας εργασίας που θα λειτουργήσει στο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, όπως προανήγγειλε ήδη ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σπίρτζης, και μέσω ενός γόνιμου διαλόγου να δοθούν οι οριστικές λύσεις στα ζητήματα λειτουργίας του Οργανισμού, προς όφελος όλων των εμπλεκόμενων μερών.
Μεταξύ άλλων, η διοίκηση του Οργανισμού, σύμφωνα με την ανακοίνωσή της, δηλώνει έτοιμη να προχωρήσει στην τεκμηρίωση των οικονομικών στοιχείων συσσωρευμένων οφειλών και υπογραμμίζει ότι "με οριστικοποιημένη την αντισταθμιστική καταβολή σε κάθε χρήση και εφεξής ο ΟΑΣΘ θα είναι αποκλειστικά και απολύτως υπεύθυνος για τα έσοδά του και τις δαπάνες του, με αποτέλεσμα να μην χρειάζονται πλέον προσφυγές στο Διαιτητικό Δικαστήριο".
Στην ανακοίνωσή της η διοίκηση του ΟΑΣΘ, αναφέρει ότι "με ειλικρινή, τεκμηριωμένο και αποτελεσματικό διάλογο μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και ΟΑΣΘ, θα καταγραφούν και θα αντιμετωπιστούν τα αίτια που έχουν οδηγήσει τον οργανισμό στα υφιστάμενα σημαντικά οικονομικά προβλήματα και επιπρόσθετα θα δημιουργηθούν οι αναγκαίες και ικανές προϋποθέσεις οριστικής διεξόδου από τα αδιέξοδα και οριστικού καθορισμού των εκατέρωθεν οικονομικών και λοιπών υποχρεώσεων και δικαιωμάτων της επόμενης 6ετίας".
Η διοίκηση του ΟΑΣΘ, θέλοντας να ρίξει τους τόνους στην κόντρα με το δημόσιο, αναφέρει ότι "είναι ακριβείς οι δηλώσεις του υπουργού Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστου Σπίρτζη, ότι το Ελληνικό δημόσιο έχει καταβάλλει στις προβλεπόμενες προθεσμίες τις καθορισθείσες δόσεις αντισταθμιστικής καταβολής δια της από το 2014 ισχύουσας αριθμ. Αοικ. 45787/3551/5-8-2014 κοινής υπουργικής απόφασης".
Ωστόσο, προσθέτει ότι "είναι ακριβείς και οι δηλώσεις μας περί συσσωρευμένων οφειλών εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου προς τον Ο.Α.Σ.Θ., που προκλήθηκαν μετά την έκδοση και ισχύ της ως άνω ΚΥΑ, δεδομένου ότι στη διετία Οκτώβριος 2014 - Σεπτέμβριος 2016, έλαβαν χώρα οι εξής εξελίξεις που οφείλονται σε κυβερνητικές αποφάσεις και μόνο δια πράξεων του Ελληνικού Δημοσίου δύναται να αντιμετωπισθούν".
Συγκεκριμένα, στην μακροσκελή ανακοίνωσή της η διοίκηση του ΟΑΣΘ, αναφέρει τα εξή: "Στην ως άνω ΚΥΑ (ΚΕΦ. έκτο, παρ. 4 εδ. β) ορίζεται ότι η οφειλόμενη αντισταθμιστική καταβολή της χρήσης 2014, ποσού 17.386.982,11 ευρώ (με ΦΠΑ 13%), θα καταβληθεί στο Α΄ τρίμηνο του 2017. Με αποφάσεις της Κυβέρνησης αυξήθηκε ο ΦΠΑ από 13% που ίσχυε όταν εκδόθηκε η ως άνω ΚΥΑ (Αύγουστο 2014), δια της οποίας όλα τα οικονομικά μεγέθη είχαν υπολογιστεί με τον τότε ισχύοντα ΦΠΑ 13%, αλλά δεν αναπροσαρμόστηκαν απ' την Κυβέρνηση (ως θα έπρεπε να είχε ήδη γίνει) με τον αυξημένο ΦΠΑ του 23% από 20.7.2015 και 24% από 1.6.2016. Η ως άνω μεταβολή προκάλεσε το αποτέλεσμα ο ΟΑΣΘ, εκ της αιτίας αυτής, να έχει στερηθεί για τις χρήσεις 2015 και 2016 (έως σήμερα), έσοδα που κατά νόμο δικαιούται ποσού 16.844.845,05 ευρώ (ποσό 10.848.715,02 ευρώ απ' την εισπραττόμενη αντισταθμιστική καταβολή και ποσό 5.996.130,03 ευρώ απ' τα εισπραττόμενα έσοδα). Ποσά, που κατά νόμο (υποχρέωση του ΟΑΣΘ να αποδίδει τον κάθε φορά ισχύοντα ΦΠΑ), ήδη έχει αποδώσει στο Δημόσιο όλη αυτή τη περίοδο. Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και την ως άνω σχετική κοινή υπουργική απόφαση προϋπολογισμού των εσόδων του Οργανισμού για τις χρήσεις 2015 και 2016, προβλέπεται ότι οι Φορείς (Υπουργεία) άσκησης κοινωνικής πολιτικής (μετακίνηση με μειωμένο κόμιστρο των μαθητών, φοιτητών, πολυτέκνων, άνω των 65 ετών και ΑμεΑ), θα καταβάλλουν στον ΟΑΣΘ το ποσό που αντιστοιχεί στις απώλειες εσόδων λόγω της ασκούμενης κοινωνικής πολιτικής. Οι απώλειες εσόδων του ΟΑΣΘ απ' την ως άνω αιτία ανέρχονται στο ποσό των 36.162.392,80 ευρώ (17.931.609,80 ευρώ για τη χρήση 2015 και 18.230.783,00Euro για τη χρήση 2016). Τα ως άνω ποσά που δικαιούται ο ΟΑΣΘ, το Ελληνικό Δημόσιο δεν τα έχει καταβάλλει. Σημαντική επίσης είναι και η απώλεια εσόδων και απ' την ελεύθερη κυκλοφορία ΑμεΑ ποσού 4.612.894,17Euro (ποσού 1.493.925,17 ευρώ για τη χρήση 2014, ποσού 581.761,00 ευρώ για τη χρήση 2015 και ποσού 2.537.208,00 ευρώ για τη χρήση 2016) και ανέργων (από 2-7-2015) που δεν έχει κοστολογηθεί".
"Οι οριστικές λύσεις για τα ζητήματα του ΟΑΣΘ είναι θέμα χρόνου να δοθούν", δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Οργανισμού, Χρήστος Στεφανίδης
Στα σχέδιά του για τον εξορθολογισμό στα δρομολόγια που εκτελούνται ήδη και για τον επαναϋπολογισμό των δαπανών, αναφορικά με τη μισθοδοσία των εργαζομένων και την πληρωμή των μετόχων του ΟΑΣΘ, αναφέρθηκε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Οργανισμού, Χρήστος Στεφανίδης. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση επισήμανε ότι η τιμολογιακή πολιτική που σχεδιάζεται να ισχύσει από την 1η Ιανουαρίου του 2017, θα είναι τριζωνική και δεν θα αφορά σε μεγάλες αλλαγές από την τρέχουσα που εφαρμόζεται.
Όπως ενδεικτικά ανέφερε, για τους χρήστες της αστικής συγκοινωνίας που διανύουν ως και 6χλμ, το κόστος του εισιτηρίου από 1 ευρώ που είναι σήμερα θα κυμαίνεται στα 0,97-0,98 λεπτά, από 6χλμ ως και 15 χλμ θα ανέρχεται στο 1 ευρώ, όπως είναι και σήμερα, από 15 χλμ ως και 25 χλμ στο 1,15-1,17 ευρώ (ελαφρά αυξημένο) και από 25 χλμ και απεριόριστα θα παραμείνει στα 2 ευρώ. Αναπροσαρμογές και στη μηνιαία κάρτα που προμηθεύονται οι χρήστες της αστικής συγκοινωνίας στο νομό Θεσσαλονίκης, αναμένεται να ισχύσουν από το νέο έτος και όπως είπε ο κ. Στεφανίδης, "ύστερα από επτά χρόνια που δεν έχει γίνει καμία αλλαγή στην τιμή της, σχεδιάζουμε να αυξήσουμε το κόστος της από τα 30 ευρώ, σε 47ευρώ-48 ευρώ. Καμία αλλαγή δεν προβλέπεται στην τιμή των καρτών εξαμήνου και έτους".
Σχετικά με τον εξορθολογισμό των δρομολογίων του ΟΑΣΘ, ο κ. Στεφανίδης ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι οι επεκτάσεις που αποφασίστηκαν το 2003 και το 2011 καταγράφουν πληρότητες 10%-15% και άρα "πρέπει να γίνουν αναπροσαρμογές". Στο πλαίσιο αυτό, είπε, ότι θα ενισχυθούν με περισσότερα δρομολόγια οι γραμμές του κέντρου, που παρουσιάζουν πληρότητες άνω του 35%. Μεταξύ αυτών, ενδεικτικά ανέφερε τις γραμμές των 3,8, 10, 31,57 και 58. Όπως διευκρίνισε, οι γραμμές που παρουσιάζουν πληρότητα άνω του 35% θα ενισχυθούν με ένα ακόμα λεωφορείο, με πληρότητα 45%-60% με δύο αστικά και με 60% με τρία λεωφορεία επιπλέον.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Στεφανίδης είπε ότι "δεν δέχτηκε ακόμη τηλεφώνημα από το γραφείο του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων", προσθέτοντας πως "η σημερινή ανακοίνωση του Οργανισμού, είναι πλήρης, επί της ουσίας και τεκμηριωμένη, και άρα εκτιμώ ότι οι οριστικές λύσεις για τα ζητήματα του Οργανισμού, είναι θέμα χρόνου να δοθούν".
Έλενα Αλεξιάδου